ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
OPEN SYSTEM
Σε μια εποχή όπου η σχολικοποίηση του παιδιού επιμηκύνεται, η προσχολική ηλικία παίζει τεράστιο ρόλο για την ανάπτυξη της προσωπικότητας, όχι μόνο του «μαθητή», αλλά κυρίως στη φύση του παιδιού.
Ιδιάιτερα οι ηλικίες που φιλοξενούνται στους παιδικούς σταθμούς, οφείλουν να παρέχουν στα παιδιά προγράμματα σύγχρονα, ικανά να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες και στις απαιτήσεις των καιρών, προσφέροντας έτσι ουσιαστική βοήθεια στις οικογένειες και στο ευρύτερο κοινωνικό και πολιτιστικό σύνολο.
Έτσι, εκτός από ημερήσια φροντίδα, οφειλουν να προσφέρουν σύγχρονα προγράμματα δραστηριοτήτων, που να καλύπτουν με επάρκεια όλους τους ψυχοπαιδαγωγικούς τομείς, που να συμβάλουν στην αισθητική ανάπτυξη, στην καλλιέργεια της αυτενέργειας, στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας, των κοινωνικών και άλλων ικανοτήτων και δεξιοτήτων.
Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζονται καινούριοι μέθοδοι και προγράμματα απασχόλησης για τα παιδιά αυτής της ηλικίας.
Ο Δήμος Ηρακλείου ευαισθητοποιημένος στις ανάγκες των καιρών και θέλοντας να προσφέρει στους γονείς που εμπιστεύονται στα παιδιά τους στις φροντίδες του προσωπικού των παιδικών σταθμών θέλησε να προσφέρει, μεταξύ των άλλων, προγράμματα ψυχοπαιδαγωγικής φύσης, που να είναι σύμφωνα με τις σύγχρονες αντιλήψεις και μεθόδους, που να ανταποκρίνονται περισσότερο στον αισθητικό, αισθησιοκινητικό και νοητικό παράγοντα.
Το Ανοιχτό Σύστημα (Open System), είναι ένα σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας των Βρεφονηπιακών Σταθμών. Τα παιδιά δρουν με έναν παιγνιώδη, δημιουργικό τρόπο, μέσα σε Εργαστήρια δημιουργικής έκφρασης, αισθητικής αγωγής, και συνεργασίας. Οι χώροι των τάξεων μετατρέπονται σε «περιβάλλοντα δράσης», ανάλογα με το θέμα που επιλέγει η παιδαγωγική ομάδα του παιδικού σταθμού, ή και τα ίδια τα παιδιά.
Μέσα από αυτή την παιδαγωγική και μεθοδολογική προσέγγιση παρέχεται η δυνατότητα στα παιδιά να γνωρίζουν, να προσεγγίζουν, να ανακαλύπτουν τη γνώση με παιγνιώδη τρόπο, αυτενεργώντας και βιώνοντας τις έννοιες, τα σύμβολα και τα αντικείμενα κάθε θεματολογικού περιεχομένου. Παράλληλα, ενθαρρύνεται η ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης, της κριτικής ικανότητας, της αισθησιοκινητικής ανάπτυξης, της κοινωνικοσυναισθηματικής ισορροπίας. Η αυτενέργεια, η πρωτοβουλία, η αυτοέκφραση, η συνεργασία, είναι θεμελιώδη συστατικά στοιχεία στο Open System.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνολικά δεκατέσσερα Εργαστήρια, διαφόρων θεματολογικών ενοτήτων και τεχνικών. Μπορούν να λειτουργούν δύο έως τέσσερα Εργαστήρια την ίδια ημέρα, ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των παιδιών που φοιτούν στον παιδικό σταθμό. Επίσης, τα Εργαστήρια μπορούν να εφαρμόζονται δύο έως τέσσερις ημέρες την εβδομάδα. Τα παιδιά επιλέγουν τα ίδια σε ποιο Εργαστήριο θα συμμετέχουν κάθε φορά, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους.
Ο Δήμος Ηρακλείου έχει προχωρήσει στην υλοποίηση προγράμματος επιμόρφωσης του προσωπικού των παιδικών σταθμών, στο Open System. Το 2015-2016 ξεκίνησε η πιλοτική Α΄φάση εφαρμογής του προγράμματος, στο οποίο εντάχθηκαν τρεις παιδικοί σταθμοί. Το 2016-2017 εντάχθηκαν άλλοι εννέα παιδικοί σταθμοί στην Α΄φάση και οι υπόλοιποι τρεις προχώρησαν στη Β΄φάση της επιμόρφωσης. Το πρόγραμμα επιμόρφωσης ολοκληρώνεται με την Γ Φάση, στην οποία θα εντάσσονται οι παιδικοί σταθμοί που έχουν ολοκληρώσει την Α και Β φάση επιμόφωσης.
Μέσα από το πρόγραμμα επιμόρφωσης για το Open System και την εφαρμογή του στην καθημερινή πρακτική, οι παιδικοί σταθμοί του Δήμου Ηρακλείου εξελίσσονται σε χώρους εφαρμογής σύγχρονων μεθόδων παιδαγωγικής έκφρασης, δημιουργίας, αισθητικής και κοινωνικής αγωγής, για τους αυριανούς πολίτες.
Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο κος Λάκης Κουρετζής ( παιδαγωγός, σκηνοθέτης, συγγραφέας, εισηγητής του Θεατρικού Παιχνιδιού στην Ελλάδα και επίτιμος διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών) και
την υλοποίηση του πιλοτικού προγράμματος πραγματοποιεί κλιμάκιο Εμψυχωτών Θεατρικού Παιχνιδιού, μέλη του Συλλόγου Παιδαγωγών-Εμψυχωτών Θεατρικού Παιχνιδιού "Παιδαγωγική Θεάτρου Κρήτης".